القائمة الرئيسية

الصفحات



للاسف علي الرغم من ان العالم كله دلوقتي بيتكلم علي ال 5G و ان ازاي الشبكة ال 5G حتوصل سرعة التنزيل في الانترنت ل ١٠ جيجا في الثانية الواحدة .. يعني تنزل عمل سينمائي Full جودة عرض عالية في اقل من ثانية ..

شركات الجوال انترنت هنا في مصر دايما بتحاول تغطي علي فشل خدماتها بعروض خيالية .. شركات الانترنت هنا في مصر مش بس بيقدموا اسؤا خدمة .. لأ ديه كمان بتكون اغلي من خدمات بلاد برة المميزة بكتير!

في بلاد برة بطل من زمان عندهم عوز اسمها 3G تماما و استبدلوها فكر 4G اللي بتكون سرعته حوالي ١٠٠ ضعف ال 3G .. بس احنا هنا في جمهورية مصر العربية بنحمد ربنا لو لقطنا ال 3G و اتنقلنا ليها من ال edge او ال gprs

في مصر لو عاوز تعمل اصغر باقة للانترنت و المهاتفات حتدفع علي الاقل ١٠٠ جنيه فيما ان مثلا في جمهورية زي الدنمارك ال ٩٩ كرونة (١٢٥ جنيه) حتديك ٣٥ جيجا و مراسلات مجانية ملهاش عدد و كمان ١٠ ساعات مهاتفات لأي نمرة (أرضي أو هاتف محمول) في الدنمارك و ٤٧ جمهورية تانية كمان !

فيما يتعلق للمكسب احنا حوالي ١٠٠ مليون شخص (٢٠ ضعف سكان الدنمارك) في حين ان الدنمارك ٥ مليون فرد .. يعني لو شركات الدنمارك كسبت في الساعة علي اسؤا عرفان مليون جنيه .. مؤسسات النت عندنا حتكسب ٢٠ 1000000!

يا تري النقص والخلل في مين؟ فينا احنا كمستهلكين للخدمات و اننا بنسمح للشركات انها تستغلنا؟ ولا في المؤسسات

خدمة بأغلي سعر؟زى شركة vodafone & tedata & etisalat ! ولا من السُّلطة 

بإنها بتسمح بالإستغلال ده انه يحصل؟!!

لازم كلنا نقف وقفة قوية قدام مؤسسات المحمول الفاشلة اللي لدينا في مصر لغاية ما يحترمونا و يحترموا ت

فكيرنا و يعملولنا إنترنت ينفع للاستخدام الآدمي!

أسهَم برايك وفكرك واترك تعليق واعمل شير
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات